Médiacsata Szegeden: Botka Lászlóék egy hosszú házasságot szakítottak meg Andy Vajna bevonulásakor

szerző
narancs.hu
publikálva
2017. nov. 30., 14:30
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A csongrádi megyeszékhelyen hozta a legmarkánsabb változást Andy Vajna feltűnése.

Bár évekig jelentették meg közleményeiket, hirdetéseiket a Délmagyarország napilapban a szegedi önkormányzat és a tulajdonában álló városi cégek, a szeptember 22-i közgyűlésen a Botka László vezette városvezetés szakított a múlttal: már nem hirdet milliókért a Vajna-féle médiabirodalom Csongrád megyei lapjában.

Azaz nem a napi 16 ezer szegedi előfizetővel bíró Délmagyarországban, hanem a 75 ezer példányban megjelenő önkormányzati lapban, a Szegedi Tükörben hirdetnek majd a jövőben. A közgyűlési döntéssel párhuzamosan a Szegedi Tükör megjelenési számát évi 10-12-ről heti megjelenésre emelték.

Biztos logikus?

A döntés – bár ezt nem ismerték el az illetékesek – összefügghet azzal, hogy Andy Vajna felvásárolta nemrég a Délmagyarországot is kiadó Lapcomot, és amint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, hozzá is láttak a cég lapjainak átalakításához.

Készül a Délmagyarország

Készül a Délmagyarország

Fotó: MTI

Botkáék érvelését – miszerint a Szegedi Tükör jobban szolgálja magasabb példányszáma miatt a város lakosainak tájékoztatását – nem árt kis fenntartással kezelnünk. Tény ugyanis, hogy a Délmagyarország példányszáma 30 ezer környékén mozog, de ennek csak mintegy fele kerül a szegedi előfizetőkhöz – azaz a városvezetés döntése ezért első ránézésre igazolható. Ehhez azonban hozzá kell tenni azt, hogy a pénzért árult nyomtatott lap értékes annak, aki megveszi, ezért bizonyára beleolvas. És mivel 2-3 olvasót nyugodtan számolhatunk újságonként, még mostanában is 35-50 ezer ember veszi kezébe a megyei lapot napi szinten, ezzel szemben a hetente megjelenő, postaládákba dobott, ingyenes Szegedi Tükör 75 ezres példányszámának egy része szinte biztos, hogy olvasatlanul köt ki a kukákban.

Kormánypárti kritika

A szeptember 22-i közgyűlésen a Fidesz-L.É.T. és a KDNP képviselői többször megkérdezték Botka Lászlót, mennyibe kerültek a városnak a Délmagyarországban eddig megjelent hirdetések, és miután ezek októbertől a Szegedi Tükörben jelennek meg, mennyivel nőhet az önkormányzati lap mozgástere. Többek között kérték az MSZP-vel, illetve korábbi miniszterelnök-jelöltjével, Botka Lászlóval kötött reklámszerződés, a teljesítésigazolás és számla bemutatását is, mivel – ahogyan fogalmaztak – idén nyáron egyértelmű párthirdetések is megjelentek a lapban. Kérték a Szegedi Tükör hatályos hirdetési tarifatáblázatának bemutatását is. A szóváltásokról a Délmagyarország és a kormánypárti szegedma.hu helyszíni tudósítója is beszámolt. Ezekből kiderül, hogy Haág Zalán, a KDNP helyi elnöke írásban is átadta a Szegedi Tükörrel kapcsolatos kérdéseit Mózes Ervin főjegyzőnek, ha már a helyszínen nem kapott választ sem ő, sem más ellenzéki képviselők. Kerestük Haág Zalánt, kapott-e választ a kérdéseire. „Néhány szerződés másolatát megkaptuk, de feltehetően nem az összest. Nem kaptunk reklámszerződést és hirdetési tarifatáblázatot sem, a jegyzői válasz szerint ilyennel nem rendelkeznek. Ha tehát valaki hirdetne a lapban, vagyis pénzt költene el a polgármesteri hivatal információs kiadványában, a jegyző vagy a polgármester egyéni döntésén múlna, kellene-e fizetnie és mennyit. Ez megint csak jogi aggályokat vet fel, nem beszélve a transzparens működésről, a Szegedi Tükör című kiadványt ugyanis közpénzből jelentetik meg.” Haág Zalán problémának nevezte az önkormányzati lappal kapcsolatban, hogy szerinte „az ellenzéki képviselők az álláspontjukat szinte egyáltalán nem fejthetik ki, a 29 tagú közgyűlésben négyfős frakcióval rendelkező KDNP pedig az elmúlt három évben egyszer sem kapott erre lehetőséget”. A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy információnk szerint már a Délmagyarország is hangsúlyosabban foglalkozik kormánypárti eseményekkel, a szegedma.hu pedig eddig is nagyon figyelt erre. Pár héttel ezelőtti klasszik propagandaanyaguk például a maga nemében is kiemelkedő volt.

 

Évi 15-20 millió

A szegedi jobboldali városi legenda szerint a baloldali városvezetés évente 500 millió forint körüli összeggel „pénzelte” a Délmagyarországot. Ez azonban alighanem alapos túlzás. Igaz, a napilapban megjelent önkormányzati hirdetések – beleértve a város tulajdonában lévő cégeket – után kifizetett pénzekről nincs hivatalos információ, de úgy tudjuk, 2016-ban és a korábbi években is 15-20 millió forint körül mozgott ez az összeg. A legenda tehát inkább csak mese, jóllehet, hetekkel ezelőtt rákérdeztünk a városnál, hogy mennyit hirdetett a Délmagyarországban, de nem kaptunk választ kérdésünkre.

Tény, hogy a kormánypárti média alaposan megerősödött Szegeden. Megírtuk mi is, hogy miközben a Délmagyarország új főszerkesztője, Bonifert Gábor a megyei önkormányzatnál volt a fideszes Kakas Béla kabinetvezetője, de társalapítója is volt annak a jobbára Botka-ellenes
szeged­ma.hu-nak is, amelyet a Fidesz színeiben politizáló vállalkozó, Oláh János hozott létre. Helyi jobboldali körökben elterjedt vélemény, hogy a Délmagyarország inkább balra húzott eddig, de legalábbis nem szimpatizál a Szegeden amúgy elég gyengén teljesítő Fidesszel. A szegedma.hu-t is ezért hozták anno létre, és ez lehet az oka annak is, hogy a Délmagyarországhoz kívülről hoztak főszerkesztőt – épp a szegedma.hu környékéről. Csakhogy azzal, hogy a Délmagyarország a Fidesz közelébe került, a szegedma.hu eddigi formájában értelmét vesztette, és emiatt többen „összehangolásra” számítanak, arra, hogy Botkával szemben a Délmagyarország lesz a jó, a szegedma.hu pedig a rossz zsaru, azaz utóbbinál lesznek az igazán durva kirohanások a polgármester ellen.

Botka László

Botka László

Fotó: MTI

A szegedi médiahelyzet pikantériája, hogy a Szegedi Tükör egy része évek óta a Délmagyarország szerkesztőségében készült, a lap munkatársai írták a cikkek egy részét. Az önkormányzat 2014-ben közel 13 millió forintot fizetett ki a Lapcomnak az újság elkészítéséért és nyomtatásáért, míg az önkormányzattól kikért szerződések 2007 és 2015 között összesen több mint 86 millió forintról szólnak.

Jelenleg tehát úgy tűnik, hogy a Délmagyarországtól átirányított milliókból erősítheti meg a hozzá közel álló médiát Botka László. A Szeged Televízió és a kötelékében készülő híroldal, a szeged.hu fejlesztése mellett a Szegedi Tükör egyre gyakoribb megjelenésére és további újságírók alkalmazására kellhet a pénz – értesült a magyarnarancs.hu. A Szegedi Tükör egyébként nem tipikus önkormányzati kiadvány, második oldalán – amely országos mutyimondó rovat – rendszeresen jelennek meg a Mészáros Lőrinc vagyonával kapcsolatos hírek, de a stadionépítések, a kormány menekültellenessége vagy Tiborcz István ügyei is feltűnnek.

szerző
narancs.hu
publikálva
2017. nov. 30., 14:30
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?